Tillverkare och deras slogans

Tillverkare marknadsför däck med klyschor

Världens största tillverkare av däck har kontor över hela världen och omsätter miljarder. Några av dem är Bridgestone, Continental, Firestone, Goodyear, Michelin och Pirelli. För att ta marknadsandelar investerar respektive tillverkare stora summor på marknadsföring, och under åren har deras slogans etsat sig fast på våra näthinnor. Utan marknadsföring överlever inte däcktillverkarna, konkurrensen är nämligen mördande.

Slogans är inte alltid permanenta, även om det är vad man eftersträvar. Under åren har slogans kommit och gått, några har endast används under särskilda kampanjer. Och det är inte helt enkelt att hålla isär dem. Nedan kommer några slogans att använda som tillverkare av däck åtminstone använt någon gång. Förhoppningsvis känner du igen några av dem, annars har marknadsföringen misslyckats om du tillhör målgruppen.

Bridgestone har använt slogans som ”Your journey, our passion” samt ”Passion for excellence”. Det må låta klyschigt, men det är halva grejen. Continental använder ”The future in motion”, vilket vittnar om självsäkerhet. Firestone har valt den enkla vägen och kör ”Whatever you drive, drive a Firestone”. Kort, koncist och rakt på sak. Goodyear har använt både ”More driven” samt ”Made to feel good”. Michelin har använt ”Because so much is riding on your tires”. Pirelli använder ”Power is nothing without control”.

Det finns inte några genvägar till en bra slogan. En bra slogan sätter sig på minnet hos målgruppen, skapar glädje och en relation. Vad man hoppas på är att en slogan får publiken att tänka på deras företag när de tänker på produkten, tillverkare av däck hoppas att publiken tänker på just deras företag när de funderar över vilka däck de ska köpa. Lyckas med det är marknadsföringen lyckats. Dessvärre är det svårare än man kan tro. Klyschor är användbara för att de lätt sätter sig på minnet. Avancerade meningar glöms lätt bort, och då är de inget värda.

tillverkare